אפיון ובניית אתרים מורכבים - מאיפה להתחיל?

תוכן עניינים

אני הרבה פעמים אומרת שלבנות אתר זה די פשוט. זה נכון לגבי כל אתר, העניין הוא שאנחנו צריכים לדעת מה צריך לעשות. בניגוד לאתרים פשוטים, בהם העבודה די ברורה ויש לנו רק צורך באסטרטגיה שיווקית, באתרים מורכבים יש לנו צורך להבין מה לעשות ואיך לעשות. יותר מזה, באתרים מורכבים, כל צעד משפיע על חמישה צעדים קדימה ברמת האנרגיה, העלות והזמן שלנו. לכן חשוב להתכונן לפרויקט אתר מורכב בצורה מסודרת. במאמר הזה כתבתי על אפיון אתרים מורכבים - השלב הראשון וההכרחי בדרך לבניית אתר מורכב.


מה הופך אתר למורכב?

ריבוי עמודים וסוגי עמודים – אם יש לנו אתר עם 95 עמודים שונים, כבר יש לנו מורכבות בסידור הניווט באתר כזה. אם יש לנו יותר מעשרה סוגי עמודים, נרצה להבין מה יש בכל אחד מהם ומה המבנה של כל אחד מהם.
ריבוי קטגוריות – סדומה לריבוי עמודים, אם יש לנו המון קטגוריות, המשמעות העיקרית של זה היא ביכולת לסנן ולנווט ביניהן.
יותר מקהל אחד – כשהאתר שלנו פונה לקהל אחד זה טוב ויפה, ברגע שיש לנו 2 קהלים ומעלה נדרשת התאמה כפולה, התאמה בניווט, התאמה במסרים, התאמה בתכולה.. ועוד.
מספר מטרות והנעות לפעולה – כשיש לנו צורך לכמה מטרות באתר, או מספר הנעות לפעולה, יש לנו כמה מסלולי משתמשים שנרצה להתייחס אליהם בתכנון האתר.

הדבר הכי חשוב בבניית אתר מורכב הוא לתכנן בצורה נכונה!
אני אוהבת מאוד לעבוד על פרויקטים מורכבים. למדתי ולימדתי את עצמי לעבוד עם גאנטים, אקסלים מורכבים, להיות מסוגלת לנהל משימות עבור צוות שלם וב3 ערוצים שונים.
הכי חשוב, אני אוהבת אתגרים חדשים, מתרגשת מהם.
איך אני ניגשת לפרויקט מורכב, בואו לקרוא.

אתר אינדקס תיירות לתאילנד, היה אחד הפרויקטים המורכבים שעשיתי לאחרונה.

לאפיין אתר עם 17 סוגי עמודים,
4 קהלים שונים,
ואינספור אפשרויות.
מה עושים? איך ניגשים  לאתר מורכב? מה השלבים באפיון אתרים מורכבים?

למידת הרעיון והבנת המהות

לפעמים מגיעים אליי (כמו בפרויקט הזה) בלי עסק פעיל, אלא עם יוזמה וחלום עתידי. במקרה הזה, אדם שאוהב את תאילנד ונוסע אליה כל כמה זמן, רוצה להנגיש יותר את המידע לטיסות לתאילנד. זה השלב שאני הופכת להיות ספוג וסופגת את כל מה שחולקים איתי. מאיפה התחיל הרעיון, מה היית רוצה שיהיה שם, איך זה בא לידי ביטוי, ועוד ועוד שאלות. הפעם זה לקח לנו כמעט 3 שעות רק לפרוס את החלום והמטרות.
טיפ: לא משנה עם מי תבחרו לעבוד, שימו לב שהם מבינים את המהות לפני הכל ומצליחים להתחבר אליה.

תכנון אסטרטגי

כחלק מחווית המשתמש אני מאמינה שהיא באה לידי ביטוי באופן דו כיווני – חווית משתמש עבור לקוח הקצה, וחווית משתמש עבור מחזיקי האתר. חווית המשתמש למי שמחזיק באתר באה לידי ביטוי (גם, או בעיקר) ברווח מהאתר.
כדי שיהיה רווח כזה אנחנו חייבים אסטרטגיה. אפילו אם אין עסק פעיל, אני רוצה לתכנן כמה שאפשר מאיפה אנחנו רואים את הכסף העתידי מגיע, כדי לקחת את זה בחשבון. האתגר האמיתי הוא לשלב בין שתי החוויות שאולי מנוגדות לפעמים (תחשבו על אתר חדשות שדוחף פרסומות בכל הזדמנות). כשנעשה אפיון לאתרים מורכבים, היבט האסטרטגיה חייב לבוא לידי ביטוי.
טיפ: גם אם כרגע המטרה היא בחינת היתכנות של אתר או רעיון, חשבו כבר עכשיו על האסטרטגיה העתידית כדי ליצור תשתית נכונה למהלכים שיווקיים.

בואו נכיר את המשתמשים - מחקר משתמשים

כחלק מתכנון של אתר מורכב, נרצה להבין עבור מי מתכננים את האתר. מי קהל היעד שלנו, או מספר קהלי יעד. עבור כל קהל כזה נרצה לנתח:

  • מי הם - מה האופי שלהם, מאפיינים דמוגרפיים כמו גיל, מצב סוציואקונומי, מיקום בארץ, מגדר, סטטוס משפחתי ועוד.
  • מה האופי להם - מה הם אוהבים ופחות אוהבים, באיזה מכשירים הם ישתמשו.
  • האתגרים שלהם - אילו בעיות יש להם, למה זה מפריע להם, מה יוכל לעזור.
  • מה הצורך שלהם - איזה פתרון ניתן להם, עבור איזו בעיה, למה הם ישמחו לפתור את הבעיה ומה יגרום להם לרצות את הפתרון.
  • מה ההתנגדויות שלהם - למה הם לא ירצו לפתור את הבעיה, מה ישכנע אותם.
  • איך הם מדברים - באיזה אוצר מילים הם ישתמשו, באיזו שפה הם ידברו.

כל זה ועוד, פרטים שנרצה לגלות על המשתמשים שלנו כדי לדעת איך להתאים עבורם את האתר. יש המון המון דרכים לעשות מחקר משתמשים. החל משיטוט בפורומים וקבוצות, דרך ראיונות ועד לקבוצות מיקוד.
טיפ: אל תוותרו על מחקר. עדיף מחקר קטן מאשר לדלג על השלב הזה, והכי חשוב, לחפש תשובות לשאלות ולא להניח אותן מראש.

אפיון אתרים מורכבים - מחקר משתמשים

אפיון אתרים מורכבים

כשנעשה אפיון אתר, נרצה להתייחס לכל המאפיינים שיכולים להיות לנו. אחרי שהבנו את המהות, ואז את האסטרטגיה, הגיע הזמן להבין איך זה קורה. נלמד מה מציעים באתר, מי הקהל וננתח אותו, נעשה מחקר שוק, נבין מה הבידול שלנו, מה האוירה שנרצה ליצור. אפיון אתר הוא תהליך חשוב שיעזור לנו להבין מה באמת צריך באתר שלנו. אפיון אתר עושים בכל אתר! באתר מורכב נוסף לנו עוד אלמנט חשוב – תסריטי שימוש. באתר מורכב אין לנו פעולה אחת ברורה וזהו. יש לנו המון אפשרויות למה אפשר לעשות באתר. לכל התסריטים האלה נרצה להתייחס והם יעזרו לנו בהמשך התכנון, ביצירת העמודים (לאן המשתמשת תרצה להמשיך מכאן), בתכולת העמודים (מה המשתמש יבקש לדעת כאן) ובתכנון הפונקציונליות באתר (איך נוכל להקל עליהם בשימוש, נדע רק אחרי שנבין מה השימוש שלהם).
טיפ: כתבו את כל מה שאפשר לעשות באתר שלכם, אחר כך הוסיפו שכבה נוספת של תסריטים שסביר שלא יקרו אבל יש מצב שיקרו ואנחנו נרצה להיות מוכנים לכל מצב.

אפיון אתרים מורכבים -אפיון אתר

השראה

אנחנו אף פעם לא ממציאים את הגלגל ואני תמיד בודקת מי עשו את זה קודם, גם בצורה קצת אחרת או בתחום אחר.  כן, גם באתרים מורכבים אפשר לקחת השראות מעולמות תוכן שונים או מיזמים אחרים. בבניית אתר מורכב הדוגמאות כנראה יהיו מעטות יותר אבל בטוח נמצא. חיפוש ההראה עוזר לנו לפתוח את הראש ולראות דוגמאות. אני מחפשת השראה עיצובית, רעיונות פונקיונליים והשראות למבנה. זה השלב שגם דוגמאות טובות עוזרות לנו כדי לדייק מה אהבנו ומה נוח לנו, אבל גם כדי לראות איזה טעויות עשו כדי לעזור לנו לחדד לא לעשות אותן.
טיפ: צרו לכם בנק השראות, יכול להיות במצגת, בMIRO, בPINTEREST, או אפילו אוסף קישורים (אני ממליצה לכתוב מה אהבנו ולא להסתפק בקישור בלבד), העיקר שתהיה לנו גישה לכל ההשראות בכל רגע נתון.

ארכיטקטורה לאתר מורכב - מפת אתר וניווט

יצירת מפת אתר, ניווט באתר ותפריט, זה אחד מאבני הדרך העיקריים שלנו. פעם לקוחה אמרה לי שאנחנו בפגישה שניה ועשינו רק את התפריט ואת דף הבית והיא מצפה שנעלה קצב. אמרתי לה שאלה החלקים הכי חשובים באתר ולכן הם לוקחים זמן. כדי להרגיע אספר שבהמשך עם אותה לקוחה, בכל פגישה סיימנו עוד 4-5 עמודים. חשוב לתכנן את התפריט לעומק, לא רק מה הקטגוריות הראשיות, אלא גם מה הקטגוריות הבאות, האם לכל תרחיש שימוש יש לנו תוצר בעמוד מסוים באתר.
בתכנון מפת האתר יש לנו התייחסות לעמודים גלויים בתפריט ועמודים "מאחורי הקלעים". זה המקום לחשוב על כל מה שאפשר לחפש ואחר כך איך יהיה פשוט למצוא. האם מחלקים לפי קהלים, לפי מקומות, לפי נושאים, לפי שירותים? אלה השאלות שעולות בשלב הזה ובכל פרויקט התשובות הן אחרות.
טיפ: תשקיעו זמן בחשיבה ותכנון התפריט, זה ישתלם לכם בהמשך ולא תיזכרו בעוד דברים ששכחתם, בטח לא בדברים גדולים או משמעותיים.

אפיון אתרים מורכבים - ארכיטקטורה לאתר מורכב

 WIREFRAME (הדמיית אתר)

ויירפריים הוא מושג שמתאר שרטוט של ממשק לפני עיצוב. זהו שרטוט אדריכלי של ממשקים.
בויירפריים יש הרבה פרטים. כפתורים, מיקום של תמונות, כותרות, טקסטים, אלמנטים - רק ששום דבר לא מגיע עם עיצוב. בשלב העיצוב נכנסים הצבע, הצורה, האייקונים וכו'.
השרטוט הזה יוצר לנו סדר. אם ברור לנו איזה אלמנטים צריכים להיות, לא צריך לשבור את הראש בעיצוב.
אם ברור לנו כמה פסקאות תוכן יש לנו ועל מה הן מדברות, זה הופך את עבודת הכתיבה להרבה יותר נוחה.
אם יש לנו טופס, ברור איזה שדות יהיו בו. כל כפתור מוביל לעמוד הבא (בתנאי שהוויירפריים שלנו דינאמי). אם עושים את זה נכון, מקבלים אתר כמעט חי, רק לא מעוצב, והוא עוזר לנו לקבל תמונה.
טיפ: וויירפריים בסיסי אפשר לעשות גם על דף נייר, רק כדי לקבל מושג על מבנה. כדאי מאוד לעשות אפיון מלא שכולל אינטראקציות פנימיות ומעברים בתוך הממשק ובין עמודים.

תכולת אתר מורכב:

כדי להבין אתר מורכב, בטח אם תרצו להגיש את הפרויקט לאיש או אשת מקצוע לעיצוב ופיתוח, חובה לאפיין הכל! אפיינו את הרעיון, אפיינו את הניווט, הגיע הזמן לאפיין את התכולה. אמנם יש לנו ויירפריים, אבל שם לא תמיד ממחישים את כל העמודים, לפעמים פרטים מתפספסים. בתכולת האתר אני מפרטת מה בדיוק כל עמוד ועמוד כוללים. זה מסמך מפורט עם חלוקת מידע שבה נכלל המבנה המדויק של כל עמוד. אילו אלמנטים יהיו בו, אילו פונקציות מאחורי הקלעים צריך לפתח (זה חלק חשוב כי לא תמיד נתייחס לפונקציות בשרטוט שלנו). שם אסור לי לשכוח אף פינה כי זה המקום שבו כל פסיק ישפיע על כל הפרויקט בהמשך.
אם בעמוד ההזמנה אני לא אציין שביצוע ההזמנה צריך להישלח לספק א', ניהול האתר ובסמס ללקוח, יכול להיות שבשלבים מאוחרים יתווספו לי עוד כמה אלפי שקלים לפיתוח המנגנון.
אם אני אשכח שהחיפוש צריך להיות חכם ולהגדיר בדיוק מה משפיע הל החיפוש ומה לא, בהמשך אכנס לעוד סבב הוצאות וכמה ימים טובים של פיתוח.
טיפ: בתכולת האתר נסו כמה שאפשר לדמיין את העמוד בפועל, מה בדיוק יהיה שם, ממה הפעולה מורכבת, מה יהיה הצעד הבא, איך הצעד הבא ישפיע על המערכת.

סגירת האפיון לאתר המורכב

כדי לסגור את האפיון אני עוברת על עוד כמה חלקים חשובים:
הנחיות לתוכן – מה וכמה לכתוב, מה השפה שצריכה להיכתב, מילים  חשובות ואופי שצריך לבוא לידי ביטוי.
הנחיות עיצוביות – השראות עיצוביות, מה הווייב שצריך להיות, שם אני נעזרת בתיקיית ההשראות שלי וכותבת מה התחושה צריכה להיות.
מיקרו קופי – מה יהיה כתוב בכותרות, בכפתורים ובשגיאות. זה המקום להביא את האופי של האתר ולדייק את כל התוכן הקטן שמשפיע על החוויה.
QA כללי – עוברת על הכל מההתחלה עד הסוף ובודקת ששום דבר לא התפספס. זה השלב לוודא שהכל ברור, שכל הפונקציות מכוסות ושכל הרצונות שלנו פרוסים באפיון.

 
לייב בנושא אתרים מורכבים עם איתמר אורן ישראלי מחברת EOI


אתר מורכב יכול להיות סיוט ארוך (באמת, נתקלתי בזה), או עבודה כיפית שעובדת בצורה מאורגנת.
חשוב לעשות את כל השלבים ולא לפספס אף אחד מהם, ההשקעה הזו משתלמת ותחסוך לנו זמן ותקציבים בהמשך.
אני אשמח לעבוד איתכם על הפרויקט שלכם, מזמינה לשיחת הכרות ללא עלות לבחינת המיזם ואיך אוכל לעזור.

מה חשבת על המאמר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל עדכון על המאמר הבא?

אני רק צריכה ממך את כתובת המייל כדי לעדכן בפעם הבאה שאפרסם מאמר :)