פרק 5: מה צריך להכין לפני בניית אתר

 

תמלול הפרק:

היי! איזה כיף שהצטרפתם לפודקאסט, הנעה לפעולה, הפודקאסט שמניע אתרים ועסקים לרווחים. אני יעל בן מיור, מאפיינת חווית משתמש וכאן אנחנו נדבר על חווית משתמש, אתרים וכל מה שצריך כדי לגרום לאתר שלנו להצליח ולהרוויח כסף!

היום אני רוצה לדבר על מה צריך להכין לפני שמקימים אתר.
הרבה בעלי ובעלות עסקים רוצים לבנות אתר, ומתחילים בלחפש הצעות מחיר לבניית האתר. אחת השאלות שאני מקבלת היא מה צריך להכין לפני תחילת הפרויקט.
אני חייבת להודות, זו שאלה שמשמחת אותי. רוב מי שמתחילים את פרויקט האתר שלהם, לא באמת יודעים לאן הם נכנסים. בוני אתרים יגידו לרוב שצריך לוגו, תמונות ותוכן.
לוגו - כדי שיהיה לנו כיוון עיצובי.
תמונות - כדי שיהיה עם מה לעצב.
ותוכן - תוכן על העסק שלכם.
לגבי לוגו, זה באמת נכון, ואני ממליצה שלא להתחיל לבנות אתר לפני שיש לוגו שאתם מרוצים ממנו. לוגו נותן לנו את כל הטון של האתר, ואחרי שעבדתי על אתרים עם לוגו שרצו לשנות, ראיתי כמה זה משפיע על העיצוב.
תזכרו שאם אתם לא אוהבים את הלוגו אתם כנראה לא תאהבו את העיצוב של כל האתר.

עכשיו לגבי תוכן ותמונות. אם אני אגיד לכם להכין תוכן ותמונות לעסק, זה אומר לכם משהו? יש עסקים שלא ירצו או יהיה להם קשה לכתוב את התוכן לאתר של עצמם ו-מה בכלל צריך לכתוב? כמה מילים? על מה כותבים? אני יכולה לספר שכשאומרים למישהו לכתוב על העסק שלו, התוכן לרוב יהיה טכני, כזה שמפרט על העשייה בצורה מאוד שטחית.
ותמונות? אפשר לצלם מליון תמונות. כשאני מקבלת תמונות לא מדויקות לאתר זו תמיד תהיה תמונה מושלמת שתהיה לאורך במקום לרוב ואני לא יכולה להשתמש בה לאתר.

כדי שבניית האתר שלנו תלך בצורה מיטבית, כזו שתהיה קלה לנו, ושתצריך מאיתנו כמה שפחות, וקלה לאנשי המקצוע שנבחר ותגרום להם לעבוד ביעילות ובמהירות. נרצה להיות מוכנים טוב טוב לתהליך הזה של בניית האתר.

בואו נדבר על חמישה דברים שחשוב מאוד להכין לפני בניית אתר:

הדבר הראשון - מטרה לאתר.

לא נרצה לבנות אתר בלי מטרה. ומטרה חייבת להיות איכותית כדי שנצליח להגיע אליה.
הרבה אומרים לי משהו כמו 'הגיע הזמן לאתר' או 'העסק גדל, אני צריכה אתר' או 'אני רוצה עוד לקוחות.'
זה לא מספיק כמטרה! חשוב שהמטרה שלנו תהיה כזו שתגרום לנו להתגייס אליה ולהבין איך המטרה משפיעה לנו על בניית האתר.
בשביל זה, אספתי כמה דוגמאות שלקוחות שלי אמרו למטרה שלהם לאתר:
לייצר תדמית ורושם ראשוני - להכיר את העשייה, לקבל את האווירה שלי בתוך האתר. להציג מקצועיות - אני יודעת על מה אני מדברת. ככה נדע שחלק משמעותי בבניית האתר הוא בניית אמון אצל הלקוחות שלי. נדע להבין יותר טוב את הערכים והאווירה של העסק כדי לבנות אתר מתאים.
לקוחה נוספת אמרה לי שהמטרה שלה היא עצמאות - אני בעלת האתר ואני שולטת בו. מקום שלי בלבד. ככה אנחנו יודעות שזה אתר שצריך להיות דינמי. אתר שהיא עומדת להמשיך ולתחזק אותו. זה חייב להיות לה פשוט, זה חייב להיות לה מובנה. אחרת היא תבנה אתר, תסמן וי וזהו. ברגע שנדע שהמטרה של האתר היא להיות בחיים ושזה יהיה ערוץ שיווק מרכזי, נתכנן אותו בהתאם.

לקוחות נוספים שלי אמרו שהמטרה שלהם היא "שיהיה ברור שאנחנו הכי טובים שיש."
ככה הם אמרו לי בפגישה. וזו מטרה נהדרת. ברגע שזה על השולחן כמטרה, אפשר להתחיל להבין מה זה אומר להיות הכי טובים שיש. וכששאלנו את השאלות הנכונות, הגענו למסקנות הרלוונטיות לאתר שלהם.

הדבר השני שנרצה להכין לאתר שלנו, זה קהל יעד.

אם נבנה אתר בלי להבין את קהל היעד שלנו, נעשה טעות. שימו לב, יש הבדל בין להכיר לבין להבין.
אם אני מפקחת בנייה, והקהל שלי הוא כל מי שעושה שיפוצים בבית. אז אני אכתוב בצורה טכנית על השירות שלי, וזה יתפספס. אבל אם אני מבינה, שקהל היעד המשמעותי שלי, הוא משפחות שעושות שיפוץ. ובשבילן המשמעות של פיקוח בנייה הוא חודש פחות של שיגועים של השיפוץ, זה אומר פחות חריגות בתקציב וישאר לנו יותר כסף לבילוי משפחתי. כבר קל לי לשווק.
או לדוגמה, הייתי במפגש עסקי וסיפר צלם שהוא מעביר סדנאות צילום למשפחות עם שעות של מידע לימודי מעניין. מי רוצה מידע לימודי מעניין? משפחות יגיעו לסדנת צילום בשביל החוויה, בשביל להעביר כמה שעות, בשביל זכרונות.
כשנבין באמת את קהל היעד שלנו, נוכל לדאוג לאתר אינטרנט שמדבר במיוחד בשבילם.


הדבר השלישי שנרצה להכין לאתר שלנו, זה את סל השירותים שלנו.

לרוב האוטומט שלנו ושל בוני האתרים זה 'אוקי, מה השירותים של העסק, בואו נשים באתר'. לי מאוד חשוב להשתמש בסל השירותים ולמנף אותו.
יש לי לקוחה שיש לה כמה קהלים וכמה שירותים לכל קהל. כשעברנו שירות שירות הבנו שיש דברים שהיא עושה, אבל היא לא רוצה לעשות, או פחות חשוב לה שיגיעו אליה בשביל זה ויש דברים שיותר משמעותיים לה לקידום.
או לקוחה אחרת שאמרה לי שאת השירות הזה היא לא רוצה לקדם כי מגיעים אליה המון מפה לאוזן, וחשוב לה לשים את הפוקוס על שירות אחר.
כשנדע מה סל השירותים שלנו, ונחשוב עליו בצורה אסטרטגית, נוכל למנף אותו באתר. אני מזכירה, לא בונים אתר כדי לסמן וי. אנחנו בונים אתר כדי שיכניס לנו כסף. וחלק מזה זה להבין מה יש לנו להציע ומה חשוב לנו להציע. אצלי בעסק יש לי גם שיחות ייעוץ. אבל זה לא משהו שאני מציגה באתר. כשמתאים לי אני כותבת בניוזלטר או בסטורי, אבל ממש לא בא לי לשים את זה בפרונט.
דיברנו על מטרה לאתר, על קהל היעד, ועל סל שירותים.

הדבר הרביעי שנרצה להכין לאתר שלנו זה את הערכים של העסק שלנו.

מה חשוב לנו שירגישו באתר שלנו. יש מי שיגידו משפחתיות, או חמימות, יש מי שירצו שירגישו יוקרה, ויש מי שירצו לתת תחושה של ביטחון.
הערכים שלנו, או מה שמניע אותנו, זה משהו שחייב לבוא באתר שלנו בין השורות.
אצלי הערכים בעסק הם שמחה והנאה, יצירתיות ומקצועיות, שזה ערך מאוד בנאלי, אבל כשהסברתי לעצמי מה זה אומר מקצועיות - שזה אומר עבורי לרדת לעומק של דברים, להסתכל על הפרטים הקטנים ולראות את התמונה הכוללת, זה כבר פחות בנאלי. אם תיכנסו לאתר שלי, תוכלו לראות את כל הערכים שלי בצבעוניות של האתר, בתוכן ובכל התחושה.
כשנכיר את הערכים שלנו, נוכל לשדר אותם החוצה. זו עבודת עומק חשובה שתגרום לקהל שלנו להרגיש אותנו באתר.

והדבר החמישי שאני ממליצה להכין לאתר זה מסר משמעותי.

מה חשוב לנו להעביר באתר שלנו? עבדתי על אפיון לאתר של מאמנת יוגה לפנים. עברנו על כל מה שדיברתי עליו ואז סגרנו את זה במסר המשמעותי שלה.
כשמדברות על יוגה לפנים אפשר לדבר על להרגיש צעירה, על התמודדות עם קמטים, על תחושה טבעית בניגוד לבוטוקס. ואז היא אמרה לי שהיא מסתכלת על יוגה לפנים בצורה מאוד הוליסטית, שזה כל התחושה בגוף, לאהוב את עצמך, להרגיש טוב עם הפנים שלך.
את המסר הזה לקחתי וכשהצגתי את האפיון, מה שכתבתי היה 'להסתכל במראה ולאהוב את מה שאת רואה'. וזה סגר לנו בצורה מדויקת את מה שחשוב לה להעביר.

לסיכום, דיברנו על חמישה דברים שחשוב להכין לקראת בניית האתר -

מטרה לאתר - שנדע מה מניע אותנו באתר ומה הוא אמור לשרת.
קהל יעד - להכיר את הקהל שלנו, על אמת.
סל שירותים - לבנות סל שירותים שנרצה לקדם באתר ולתעדף אותו.
ערכים - מה הערכים שמפעילים אותנו ואיזה תחושות נרצה להעביר באתר.
וכמובן, המסר המשמעותי שחשוב שישמעו מאיתנו.
כל הדברים האלה עוזרים לנו לגבש אתר ייחודי, כזה שמעביר אותנו, שמביא את הקול שלנו לידי ביטוי ויוצר חיבור בינינו לבין הלקוחות.

ומילה על תמונות ותוכן שכולם אומרים להכין.
אני באופן אישי נותנת את ההנחיות האלה רק אחרי אפיון. רק כשברור בדיוק בדיוק מה יהיה בכל עמוד, מה המבנה, מה הערכים, מה חשוב לנו להגיד.
כמה הנחיות חשובות בנוגע לתוכן ותמונות.
בצילום תמונות שעתידות להיות באתר חשוב לבחור תמונות רחבות שיכולות לשמש כרקעים. אני אוהבת תמונות עם רקע. כמה שיותר רקע כדי שאני אהיה זאת שמחליטה כמה לחתוך ולא להפך.
תמונות מחייכות, נעימות, אותנטיות. יש לי מאמר באתר על צילומים לאתר, שאני מאוד ממליצה לקרוא, אשים אותו בתיאור הפרק.
ולגבי תוכן שיווקי - אני חושבת שלכתוב תוכן לעצמנו זו אחת המשימות הקשות ביותר. אני אוהבת להפנות לכותבי תוכן חיצוניים, את סיון לדרר בקטע אחר, או טל אייזנמן תוכן בעבודת יד אני מאוד אוהבת ויצא לנו לעבוד ביחד המון.
תוכן שיווקי חייב להיות כזה שמספר סיפור וכזה שמעביר את הערך הלקוח.


לסיכום, אני חושבת שיצא לי פרק אחד הטובים עד עכשיו, וזה פרק שמאוד היה לי חשוב להעלות.
אם אתם בשלבים שלפני בניית אתר, אני ממליצה לעשות את זה עם מחשבה ולא במהירות. אתר שלא משרת אתכם הוא בזבוז של הרבה משאבים יקרים.

ואם לקחתם משהו מהפרק הזה אני מאוד אשמח לשמוע!
נתראה בפרקים הבאים, ביי!

שיתוף הפרק: