אסטרטגיה לבניית אתרים – איך לייצר אסטרטגיה שיווקית לאתר

כלי שחמט על רקע שחור לבן

תוכן עניינים

אחת ההרצאות הראשונות שלי בתחום חווית המשתמש היתה '10 טעויות בבניית אתרים'. הטעות הראשונה היתה - לסמן וי על בניית האתר, פשוט לבנות אתר. הפתרון של הטעות הזו, כך הגדרתי - הוא לתכנן אסטרטגיה לבניית האתר. כשיש לנו אסטרטגיה לבניית אתרים, הפרויקט יהיה הרבה יותר מוצלח.
בפוסט הזה את ההשפעות של אסטרטגייה שיווקית על הצלחת האתר שלנו, ואיך ליצור אסטרטגיה שיווקית לאתר.

למה חשוב שתהיה אסטרטגיה לבניית אתרים?

בקצרה - כי זה מאוד יקדם אותנו בפרויקט. כתבתי 3 סיבות מהותיות שלא מאפשרות לנו לדלג על שלב תכנון האסטרטגיה לבניית האתר. שימו לב שאסטרטגיה לבניית אתרים היא תת נושא בתוך אסטרטגיית שיווק כללית, על אף אחד משני הדברים לא נרצה לדלג.

משך בניית האתר

כשאין לנו כיוון קל להתפזר. אפשר לבנות אתר שיהיה מאוד יפה, אבל הוא לא בהכרח ישרת לנו מטרה מסוימת. כשיש לנו מטרה, זה פשוט מדהים איך הכל פתאום מתיישר לטובת המטרה. הכל יותר מדויק, הדברים זורמים, וקל לנו לרוץ על הפרויקט - כל פרויקט שיהיה.
אסטרטגיה מדייקת אותנו. כשברור לנו למה, ועבור מה, יותר קל לנו לתכנן מסרים, לצלם תמונות, לחשוב על עיצוב ולהתכוונן לאתר. כמה זמן לוקח לבנות אתר? תלוי אם יש לכם אסטרטגייה לבניית האתר 🙂

הצלחת האתר

כשיש לנו אסטרטגיה, נוכל למדוד אותה. אם התחלנו את בניית האתר עם הגדרות ברורות לתכנון ומיפוי האסטרטגיה שלנו, הסיכוי שנצליח גדל. בדיוק כמו ההשפעה על זמן בניית האתר, כשיש לנו אסטרטגיה ברורה, נדע לעשות את הפעולות שיקדמו אותנו אל המטרה - אל עבר ההצלחה של האתר שלנו.
בצורה כזו נוכל לגרום לשיפור יחס ההמרה באתר, ובעיקר להרוויח מהאתר שלנו.

תכנון אסטרטגיה לבניית אתרים כדי לבצליח עם האתר
צילום:שרון בנימין

ייחודיות ובידול

לבנות אתר יפה זו לא בעיה. לבנות אתר מיוחד זה אתגר משמעותי. נרצה לבנות אתר גם מיוחד ומבודל ביחס לשוק, ובעיקר אתר שייחד אותנו ושיביא אותנו לידי ביטוי. חלק מהאסטרטגיה הוא לאפיין את עצמנו. כשיש לנו אסטרטגיה שיווקית, אנחנו יודעים באיזה מסרים להשתמש, מה חשוב לשדר ואיך נוכל להציג את העסק שלנו בצורה ייחודית ונאמנה למציאות ולאופי שלנו.

אלמנטים חשובים ביצירת אסטרטגיה שיווקית לאתר

יש לנו הרבה מרכיבים לתכנון אסטרטגיה ולבניית אפיון נכון. סקרתי את האלמנטים החשובים ביותר שיכריעו לנו את ההצלחה של האתר.

להתחיל מהסוף – מה המטרה שלנו?

הדבר הכי חשוב ביצירת אסטרטגיה הוא להחליט על המטרה. בתכנון אתר נתייחס למטרות לאתר אינטרנט. לא בכל אתר המטרה היא למכור. יהיו אתרים שהמטרה שלהם תהיה לארגן מידע בצורה ברורה ולהוריד את פניות הלקוחות. יהיו אתרים שהמטרה שלהם היא לעבור למכירה של מוצרים אחרים. נגדיר מטרת על ומטרות משנה. מטרות יכולות להיות לייצר רושם מסוים, סכום הכנסות, כמות פניות וגם כמות קהל ברשימת תפוצה. הכי חשוב, להגדיר מטרה מדויקת ומדידה כדי שנוכל להתכוונן אליה בבניית האתר.

הבנת הקהל

קהל היעד שלנו הוא זה שיגרום לנו להצליח באתר. כמות הפעולות שיבצעו זו תהיה המדידה של התוצאות שלנו. חשוב מאוד שכחלק מהאסטרטגיה השיווקית שלנו, נגדיר את קהל היעד לפרטי פרטים.
כשנגדיר קהל נדע במי להתמקד ואל מי לפנות. אחרת האתר שלנו ידבר "לכולם" ובהתאם - לאף אחד.
אפשר להגדיר קהל לפי מאפייני דמוגרפיה, גיל, מצב סוציואקונומי, מיקום מגורים, וכד'.
אפשר גם להגדיר קהל לפי מאפיינים שאנחנו נחליט - אנשים שמחים, אנשים בתקופת הילד הראשון, אנשים שעכשיו התגרשו, אנשים שמעניין אותם לקרוא ולחפור, אנשים מהירי החלטה וכו'.
כבר נראה איך המידע הזה ישרת אותנו.

אסטרטגיה לבניית אתרים – סטוריטלינג ומסרים שיווקיים

כחלק מהאסטרטגיה שלנו נרצה לתכנן את המסרים השיווקיים שיתאימו לקהל שלנו וישרתו את המטרה.

לכל עסק ואתר יש כל כך הרבה כיווני כתיבה שיווקית, וחשוב לתכנן לאיזה כיוון נלך ומה יהיה הסיפור שלנו. איזה ערכים נרצה לקדם, מה הערך המוביל עבור הלקוחות שלנו, ואיך נרתום אותם באתר שלנו.
אם הגדרנו את קהל היעד שלנו בצורה נכונה - נדע להתאים להם את המסרים ואת התוכן השיווקי שיניע אותם לפעולה אצלנו.

סטוריטלינג לבניית מסרים

איך מתכננים אסטרטגיה לבניית אתרים?

ייעוץ שיווקי

ייעוץ שיווקי בדרך כלל יבוא לפני אפיון האתר. שם נחליט על מיתוג וערכי העסק. בהתאם להגדרות המיתוג, נחליט על אסטרטגיה שיווקית כללית, ממנה האסטרטגיה לבניית האתר תיגזר.
יש לנו המון סוגי שיווק. חשוב לזכור שהאתר הוא רק מרכיב אחד בשיווק. נרצה שחוץ ממנו תהיה פעילות שיווקית נוספת. אם החלטנו שיהיה קמפיין בפייסבוק - צריך שבאתר יהיה דף נחיתה רלוונטי מהמודעות. אם החלטנו להשקיע בקידום אורגני וSEO, נרצה לעשות מחקר מילות מפתח לפני בניית האתר.

אפיון אתר

באפיון האתר נמפה את עשיית העסק. נעשה אפיון לעסק. נגדיר את העשייה שלנו, את הקהל שלנו ואת ההצעה שלנו עבורו.

באפיון אתר מגדירים את המטרות ואת הצרכים של האתר כדי לעמוד ביעדים השיווקיים. אפיון האתר מהווה לנו מפת דרכים כדי לבנות תכנית עבודה לבניית האתר שלנו.
האפיון יתן לנו מושג לאיזה כיוון ללכת, כזה שנוכל לבחון לאורך כל העבודה ולראות שאנחנו עדיין עומדים ביעדים שהצבנו לעצמנו. האפיון יהווה בקרה על העבודה, נוכל בכל רגע לחזור לאפיון ולראות האם שירתנו את המטרות.

מהאפיון נתקדם לבניית תקציב, ובמידת הצורך לבצע שינויים באפיון כדי לראות שהמטרה עדין נשמרת ואיתה גם התקציב נשמר.

הגדרת תקציב

נורא קל לבקש הצעות מחיר, ונורא קשה להשוות הצעות מחיר. כדי לקבל הצעת מחיר לבניית אתר אינטרנט שתהיה ראויה ומתאימה לצרכים שלנו, נרצה בין היתר להגדיר תקציב. התקציב לא יהיה מנותק, הוא יהיה מחובר לתקציב השיווק שלנו ולצרכים שלנו כמו שהגדרנו באפיון. אין טעם להגדיר תקציב לבניית אתר בסך 15,000 ש"ח כשהצרכים שלנו דורשים תקציב של 30,000 ש"ח.
זו הסיבה שאני תמיד ממליצה על אפיון אתר, הוא יעזור לנו לתכנן תקציב ריאלי לפני שניכנס לסאגת בחירת הצעת מחיר מתאימה.

לסיכום, תכנון אסטרטגיה לבניית אתרים

הבנו שחשוב שתהיה לנו אסטרטגיה לבניית אתר, שהיא תשפיע לנו על משך הפרויקט ועל ההצלחה שלו. עברנו על המרכיבים החשובים לתכנון אסטרטגיה לבניית אתרים, הגדרת מטרה ברורה ומדידה, הגדרת קהל יעד מדויק ותכנון מסרים. וגם עברנו על שלבים חשובים בתכנון האסטרטגיה - ייעוץ שיווקי לתכנון האסטרטגיה השיווקית הכללית, אפיון אתר לצלילה לאסטרטגית האתר, ובניית תקציב נכון כדי לבחור הצעת מחיר מדויקת.

ומה אם גיליתי בדיעבד שהאסטרטגיה לא נכונה?

אם זה המצב, והאתר לא מגיע ליעדים שלו, באמת יכול להיות שהאסטרטגיה לא נכונה. בשלב הזה נרצה לעשות שיפור חווית משתמש ובתוכה לתכנן אסטרטגיה מחדש. אפשר לעבור לפי הפוסט הזה על השלבים, ואפשר לפנות אליי לשיפור חווית משתמש, כדי לתכנן אסטרטגיה מעולה שתשרת אתכם באתר.

ספרו לי, מה הייתם רוצים לדעת עוד על אסטרטגיה בבניית אתרים?

מה חשבת על המאמר?

רוצה לקבל עדכון על המאמר הבא?

אני רק צריכה ממך את כתובת המייל כדי לעדכן בפעם הבאה שאפרסם מאמר :)